Hoppa till sidinnehåll

Internal marketisation and teachers defending their educational setting – Accounting and mobilisation in Swedish upper secondary education

Publicerad:2011-12-12
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
The article shows how, today, internal marketisation processes are intrinsic to Swedish educational municipal managerialism, and how accounting practices are continual, frequent and dispersed and part of teachers’ professional work. A case study is presented as an outline of a teacher teams’ response to an accounting request and their mobilisation to defend their pedagogic activity for pupils ineligible for regular upper secondary education. The accounting response involves translating, collective editing and inscribing the pupils and the pedagogical activity. We show how teachers have become skilled practitioners of accounting practices. Our case provides an empirical example in line with research on performance management: there is no possibility for teachers not to involve themselves in the techniques in use and employing the right signifiers when defending their pedagogical activity. As accounting practices are dispersed and teachers have acquired accounting skills, the practice of accounting is continuously reinforced and strengthened. Författare: Ingrid Henning Loeb och Karin Lumsden Wass Internal marketisation and teachers defending their educational setting – Accounting and mobilisation in Swedish upper secondary educationEducation Inquiry, Vol 2, No 4 2010
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026