Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Instruktion av hantverkstekniker i slöjden

Publicerad: 2019-12-18
Uppdaterad: 2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

Utgångspunkt i denna artikel är två slöjdlärares kommunikation med sina elever i årskurs 6 i den svenska grundskolans slöjdundervisning. Som metod för att dokumentera användandet av olika kommunikationsformer och kommunikativa resurser används videoinspelade klassrums­observationer samt stimulated recall. Slöjdämnet är ett kommunikativt ämne på flera sätt, dels genom möjligheten till både verbala- och icke verbala instruktioner och observationer av andras görande, dels genom användandet av material och den utrustning som finns tillgänglig i salen. Fokus i analysarbetet är slöjdlärarens olika val av kommunikationsform och kommunikativa resurs vid en instruktion. Studien belyser slöjdlärarens möjligheter att skapa förståelser genom ett didaktiskt medvetet val av kommunikationsform och kommunikativ resurs i instruktionens olika delar.

Författare Joakim Andersson

Instruktion av hantverkstekniker i slöjden – Fiktiv och konkret handling som kommunikativ resurs

FormAkademisk – forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, Årgång 12, nr 1 2019

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

Fysisk aktivitet och motorik i förskolan

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
12 maj – 16 jun