Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Institutionaliserad undervisning

Publicerad: 2011-01-25
Uppdaterad: 2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

The aim of this article is to study children’s early socialization to institutionalized teaching practices and its consequences for democratic citizenship. The data on wich the study is based consists of recording from a group of 5-year-olds at a preschool and from a preschool class. The results show that a recurring pattern in teaching practices is that curricula are closely linked to the knowledge and experiences of the teachers, with few connections with the lifeworld of the children. If institutionalized teaching is to support democratic citizenship, it is suggested that children’s perspectives and experiences must be seen as an important point of departure.

Författare: Johan Liljestrand

Barns möte med institutionaliserad undervisning och dess innebörder för demokratiskt medborgarskap

Utbildning & Demokrati 2/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Webbkonferens

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Se föreläsningarna när det passar dig mellan 13 okt och 3 nov.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
13 okt – 3 nov
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun