Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Institutionaliserad undervisning

Publicerad:2011-01-25
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

The aim of this article is to study children’s early socialization to institutionalized teaching practices and its consequences for democratic citizenship. The data on wich the study is based consists of recording from a group of 5-year-olds at a preschool and from a preschool class. The results show that a recurring pattern in teaching practices is that curricula are closely linked to the knowledge and experiences of the teachers, with few connections with the lifeworld of the children. If institutionalized teaching is to support democratic citizenship, it is suggested that children’s perspectives and experiences must be seen as an important point of departure.

Författare: Johan Liljestrand

Barns möte med institutionaliserad undervisning och dess innebörder för demokratiskt medborgarskap

Utbildning & Demokrati 2/2010

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev