Innehåller silver kol? En studie om elevers begreppsanvändning när de arbetar med kolets kretslopp
Denna artikel presenterar resultat från en studie om elevers begreppsanvändning när de arbetar med kolets kretslopp i årskurs 7-9. Utifrån en lärargrupps tidigare erfarenheter, om de svårigheter elever har kring kolets kretslopp, utformades en lektion i syfte att stödja elevernas lärande och begreppsanvändning inom detta område. Lektionen innehöll två aktiviteter som var utformade så att eleverna skulle samtala tillsammans och förhoppningsvis ta stöd i relevant terminologi. Resultatet visade att uppgifterna stimulerade eleverna till att samtala om processer och fenomen relaterade till kolets kretslopp och i dessa samtal använde de ämnesspecifika begrepp. Koldioxid och fotosyntes användes dock inte för att precisera saker i samtalen och aktiviteterna tycks inte ha hjälpt dem med att koppla samman dessa fenomen med till exempel begreppen förmultning eller biogas. Resultatet visade att elevernas tidigare erfarenheter och sammanhanget har betydelse för elevernas möjlighet att utveckla kunskaper om kolets kretslopp. Artikeln diskuterar hur resultatet kan förstås och användas i undervisning om kolets kretslopp.
Nyckelord: NO, kolets kretslopp, begreppsanvändning, undervisning
Författare: Daniel Bengtsson, daniel.bengtson@stockholm.se, samt Maria Weiland, Per Anderhag
Innehåller silver kol? En studie om elevers begreppsanvändning när de arbetar med kolets kretslopp
Forskning om undervisning & lärande, Volym 5, nummer 1, 2017