Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Individuellt mentorskap och nyblivna lärare

Publicerad:2011-03-21
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Unlike many other countries, Norway has no induction programme or reduction of teaching load for newly qualified teachers. However, an interesting model has been developed through the “New Teachers in Norway” project. This project involves teacher education institutions and schools, novice and experienced teachers as well as teacher educators in the learning process. Future enterprises that are currently discussed in a Parliamentary Proposition have an individual focus. The only suggestion is that all new teachers should have a mentor. The aim of this paper is to investigate how the needs of novice teachers correspond to the aims of the national project and the future plans of Norwegian policymakers.

Författare: Ingrid Helleve och Marit Ulvik

Is individual mentoring the only answer?

Education Inquiry 1/2011

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev