How Early Childhood Practitioners Build, Shape, and Construct Their Digital Practices: The Search for an Analytical Space
This ongoing research examines how early childhood practitioners build, shape, and maintain digital practices through talk and action, assuming shared construction and development of knowledge. Based on empirical data I suggest looking beyond the social situated idea of knowledge building to include multiple elements, like individual knowledge, discourse and materiality, in analyses of the digital practice field in kindergarten. The discussions are both theoretically and empirically driven and tend to create a dynamic context model as a representation of the digital practice field.
Författare: Tove Lafton.
Nordic Journal of Digital Literacy, Nr 03, 2012
Vetenskaplig tidskriftNaturvetenskapMatematikLäxorLokaler/UtemiljöVuxenutbildningTal- och språkutvecklingSamhällskunskapFilosofiFackligtEntreprenörskap/Entreprenöriellt lärandeEngelskaElevinflytandeDistansundervisningDigitaliseringPsykologiResorFörskolaSpråkFöräldrarUniversitet och högskolaGenusDidaktikGrundskola 1-6LäromedelGrundskola 7-9LönGymnasieskolaMotivation/GritHBTQPedagogiska inriktningarHem, kultur, omvärldReligionHistoriaResultatIntegrationSpecialpedagogikKognition/MinneSvenskaKvalitetsarbeteTeknikLedarskapLekLitteracitetVärdegrundBedömning
![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/ifous-hog-cta-puff2-720x495.png)
Stockholm
Företagsekonomi
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/istock-1175447941-720x505.jpg)
21 nov
Digital temaföreläsning
Matematikångest
Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka![](http://www.skolporten.se/app/uploads/2023/06/istock-1278978251-720x480.jpg)
11 nov – 16 dec