How Early Childhood Practitioners Build, Shape, and Construct Their Digital Practices: The Search for an Analytical Space
This ongoing research examines how early childhood practitioners build, shape, and maintain digital practices through talk and action, assuming shared construction and development of knowledge. Based on empirical data I suggest looking beyond the social situated idea of knowledge building to include multiple elements, like individual knowledge, discourse and materiality, in analyses of the digital practice field in kindergarten. The discussions are both theoretically and empirically driven and tend to create a dynamic context model as a representation of the digital practice field.
Författare: Tove Lafton.
Nordic Journal of Digital Literacy, Nr 03, 2012
Vetenskaplig tidskriftNaturvetenskapMatematikLäxorLokaler/UtemiljöVuxenutbildningTal- och språkutvecklingSamhällskunskapFilosofiFackligtEntreprenörskap/Entreprenöriellt lärandeEngelskaElevinflytandeDistansundervisningDigitaliseringPsykologiResorFörskolaSpråkFöräldrarUniversitet och högskolaGenusDidaktikGrundskola 1-6LäromedelGrundskola 7-9LönGymnasieskolaMotivation/GritHBTQPedagogiska inriktningarHem, kultur, omvärldReligionHistoriaResultatIntegrationSpecialpedagogikKognition/MinneSvenskaKvalitetsarbeteTeknikLedarskapLekLitteracitetVärdegrundBedömning
Stockholm
Skolbibliotek
Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning
Folk- och världsmusik
Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025