Hallå där, Marie-Hélène Ahnborg. Vad vill du förändra?

Du är ny vd på forskningsinstitutet Ifous. Vilken är din syn på den svenska skolan?
– Alla har rätt till utbildning av hög kvalitet. För att det ska bli verklighet måste vi samverka – på alla nivåer i hela skolsystemet – och vi måste göra det utifrån kunskap om vad som fungerar.
Att just Marie-Hélène Ahnborg fick uppdraget som vd för Ifous är ingen tillfällighet. Hon är lärare i grunden och har lång erfarenhet av utbildningsfrågor, både som skolutvecklare, skolledare, avdelningschef på Skolverket och inspektionsdirektör vid Skolinspektionen.
De senaste tre åren har hon varit utbildningsråd vid Sveriges delegation vid OECD och Unesco i Paris. När Ifous hörde att Marie-Hélène Ahnborg skulle flytta hem igen var de snabba med att rekrytera henne.
– Den svenska skolan står inför väldigt stora utmaningar. Vi har inte lyckats med ambitionen att skapa en likvärdig skola. Kunskapsresultaten sjunker och skillnaderna i resultat ökar mellan skolorna och de socioekonomiska faktorerna får allt större betydelse.
Detta är inte bara ett skolproblem utan ett samhälleligt problem, menar Marie-Hélène Ahnborg, och välkomnar den offentliga debatten om skolan och de diskussioner som pågår om orsaker och möjliga lösningar.
– Men oavsett om orsakerna går att spåra till det fria skolvalet, kommunaliseringen, den ekonomiska krisen på 1990-talet, lärarutbildningen, bostadssegregationen eller något annat, så måste vägarna framåt stakas ut tillsammans med de som ska göra jobbet – lärarna, skolledarna och skolhuvudmännen, säger Marie-Hélène Ahnborg.
Sin egen lärarbana började hon på Rinkebyskolan utanför Stockholm, ett område med en stor andel invandrare.
– Det var den bästa skola jag gått i, säger hon dubbelbottnat. Det blev tydligt för mig hur oerhört viktigt det är att eleverna får en bra start från början.
Med alla nyanlända är det i dag svårt bara att hitta skollokaler, och då kommer inte skolutveckling högst upp på listan. Samtidigt kanske denna kris kan driva på utvecklingen, hoppas Marie-Hélène Ahnborg.
Med de utmaningar som skolan står inför är det viktigare än någonsin att de åtgärder man vidtar är kunskapsbaserade och har stöd i forskning och beprövad erfarenhet.
– Det finns en medveten vilja att utveckla den svenska skolan. Och här kan Ifous bidra med att dels samla och sprida den forskning som finns, dels driva på och utveckla ny kunskap på ett systematiskt sätt – tillsammans med professionen.
Foto: Annika af Klercker
Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 2 2016, beställ ditt ex här!
Nytt nr av Skolportens forskningsmagasin ute 21 mars!
Inte redan prenumerant? Prenumerera här!

Svenska som andraspråk

När leken inte fungerar
