Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Guilt, Empathy and the Ethical Potential of Children’s Literature

Publicerad:2012-09-12
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

The paper takes as its point of departure cognitive criticism, the direction of inquiry that investigates readers’ cognitive and affective engagement with literature, partly based on recent brain research. It argues that for young readers who may not yet have developed full comprehension of fundamental moral issues and who have not attained the literary competence necessary to understand fictive characters’ mental processes, representation of emotions in literature may produce a problem. Since guilt is a complex social emotion, involving a reconciliation of several contradictory goals, such representation demands well-developed empathy and advanced mind-reading skills, as well as factual knowledge of relevant legislation and understanding of moral implications of crime, guild and remorse. The paper examines these issues through a reading of two texts for young audience, Forbidden (2010), by Tabitha Suzuma, and His Dark Materials trilogy (1995-2000), by Philip Pullman.

Författare: Maria Nikolajeva

Guilt, Empathy and the Ethical Potential of Children’s Literature

Barnboken – tidskrift för barnlitteraturforskning/Journal of Children’s Literature Research, Vol 35, 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev