Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

From Symbolic Manipulations to Stepwise Instructions: A Curricular Comparison of Swedish School Algebra Content over the Past 40 Years

Publicerad:2021-11-25
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Although there have been a huge number of attempts to improve school algebra teaching, several countries are still struggling to improve students algebraic skills. In this study, we focus on the specific case of Sweden where students for several decades have had major problems mastering algebra. In order to get a better understanding of the Swedish situation, we consider what constitutes Swedish school algebra by investigating the development of algebraic content in the Swedish mathematics curriculum documents over the past 40 years. The results reveal that the connection between arithmetic and algebra, the so-called generalized arithmetic, is almost absent in all three curricula although researchers argue that generalized arithmetic is one of the most relevant topics within early algebra. Instead, Sweden has chosen a unique approach as programming, with a specific focus on stepwise instructions and algorithms, recently has been implemented within the core content of algebra. Författare: Kajsa Bråting From Symbolic Manipulations to Stepwise Instructions: A Curricular Comparison of Swedish School Algebra Content over the Past 40 Years

Scandinavian Journal of Educational Research

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026