Först med försterektorer
Om hela skolkommunen ska lyckas så måste de kommunala och fristående skolorna utvecklas tillsammans. Det var tanken med försöksverksamheten med försterektorer i Vallentuna.
– Vi vill försöka minska avståndet mellan skolorna så att det inte har så stor betydelse vilket huvudmannaskap man har, utan att vi jobbar mot samma mål, säger kommunens utbildningschef Henrik Lennermark.
Försterektorsuppdraget, som erbjuds skolledare på både kommunala och fristående skolor, är ett kommunalt uppdrag vid sidan av tjänsten som rektor i den egna verksamheten.
De hittills nio försterektorerna får i likhet med de statligt finansierade förstelärarna en ökad lön med 5 000 kronor mer i månaden. Motkravet är att de ska bidra till kommunens utvecklingsarbete.
– Med försterektorsuppdragen blir samverkan formell. Alla som går in i uppdraget tar på sig ett tydligt åtagande med uppdragsavtal och ersättning. Det är en jättebra förutsättning, säger Henrik Lennermark.
Under det läsår som försöket har pågått har samverkan mest handlat om elevhälsa, övergångar och närvaro, men tanken är att det även ska omfatta pedagogisk utveckling och coachning av nyblivna rektorer.
Det förvaltningsråd där försterektorerna ingår är också tänkt att fungera som en referensgrupp för ärenden som bereds politiskt.
– Ett år är kort tid. Min bedömning är att vi skulle behöva pröva det ett par år till för att säga om det är något att bygga vidare på, säger Henrik Lennermark.
Men karriärtjänsterna för rektorer är också ett sätt för kommunen att bli mer attraktiv som arbetsgivare.
– Vi vill att det här ska vara en tjänst som kräver erfarenhet, goda resultat och även mer utbildning. Alla vill inte bli förvaltnings- och skolchefer, men de kanske ändå vill vara kvar och förkovra sig i yrket.
Samtidigt betonar Henrik Lennermark att uppdraget ingår i en hel strategi om ett inkluderande ledarskap, där skolchefsansvaret fördelas på försterektorer från de kommunala skolorna – hittills har Vallentuna valt att inte ha några skolchefer. Det kräver i sin tur att de biträdande rektorerna och förstelärarna kliver fram.
– Försterektorerna är en del av en kedja där vi tänker att våra medarbetare ska växa och ta mer ansvar, säger han.
Fotnot: Försöksverksamheten med försterektorer avslutades hösten år 2018.
Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2018.
Tema: Mobbning
Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:
2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!
NYHET! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!