Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Yrkesutbildning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 7

Forskning och utveckling kategorier

Att utbilda sig till frisör – en potentiell klassresa?

2020-07-27
För att bli en framgångsrik frisör förväntas du vara tävlingsbenägen, självständig, vilja slita hårt och vara en entreprenör. Och bara du anstränger dig tillräckligt mycket kan du bli en av de bästa. Pedagogikforskaren Eva Klope har i sin avhandling undersökt hur tjejer i gymnasieskolans frisörutbildning förväntas vara i sin yrkesroll som frisörer.
Forskning och utveckling kategorier

Skola hemma - experterna : Måla, bygga och installera el hemifrån

2020-04-03
Att undervisa i praktiska kurser utan att träffa sina elever ställer krav på nya lösningar. Madelen Carlander Lundén är yrkeslärare i måleri vid byggprogrammet på Bäckadalsgymnasiet. Hon berättar om filmklipp som hon och hennes kollegor gjort till sina elever om bland annat ergonomi. Johan Albertsson, rektor på samma skola, tror att flera av de moment…
Forskning och utveckling kategorier

Rekryterare, matchmaker och brandman

2020-03-02
Att planera, genomföra och följa upp elevers lärande är centralt i alla lärares arbete. I denna artikel är syftet att beskriva och analysera hur yrkeslärare arbetar för att planera för och följa upp elevers lärande under den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen. Under vilka villkor arbetar lärarna, vilka konsekvenser får det för eleverna och vad krävs…
Forskning och utveckling kategorier

Stort intresse för korta yrkeshögskoleutbildningar

2019-11-27
Intresset är stort för planerna att pröva korta yrkeshögskoleutbildningar från nästa år. Regeringen har hörsammat att många av yrkeshögskolans externa intressenter uttryckt att det finns behov av kortare utbildningar som riktar sig till redan yrkesverksamma i syfte att dessa ska klara omställning, digitalisering och automatisering på svensk arbetsmarknad.

Återkoppling på återkoppling centralt för studenters lärande

2019-10-30
Återkoppling, eller feedback, är ett centralt inslag i högre utbildning och betraktas som en nödvändig förutsättning för studenternas lärande och utveckling. En ny avhandling visar hur avgörande instruktörens roll är för att återkopplingen ska fungera och för att rikta studenternas uppmärksamhet rätt.
14567