Ifau, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, har studerat hur ekonomiska kriser påverkar ungdomars utbildnings- och karriärval och hur dessa beslut påverkar deras långsiktiga arbetsmarknadsutfall.
Ungdomar vars pappor blev arbetslösa inom industri och bygg under 1990-talskrisen valde oftare bort gymnasieprogram kopplade till dessa branscher. Som vuxna hade de högre sysselsättning och inkomster. Pappornas arbetslöshet verkar ha fungerat som en signal om risker i vissa branscher, visar en ny rapport från IFAU.
Vilka möjligheter och utmaningar finns det med simulatorstödd undervisning? Det är en frågeställning i ett nytt forskningsprojekt. En fördel är att flera elever kan träna samtidigt och få återkoppling av både läraren och simulatorn.
Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Ändå har lektionstiden stadigt minskat. "Flera lärare ger uttryck för att de får sänka kraven på vad utbildningen ska åstadkomma", säger forskaren Viveca Lindberg.
Många elever saknar information om sina framtida utbildnings- och yrkesval. Nu försöker forskningsprojektet Bättre Utbildningsval kartlägga hur faktorer som könsstereotyper, tillgänglig information och möten med förebilder kan forma ungas karriärsval.
Mobiltelefoner och sociala medier är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling. "Vardaglig teknik fungerar som brygga till arbetsmarknaden, men det kan vara svårt att få tillgång till yrkesrelevant material", säger hon.
Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Är det bäst att i en lärandesituation uppnå målet på första försöket eller kan det finnas ett värde i att göra fel? Enligt forskarna i en studie med 12 yrkeselever, som skulle lära sig svetsa, kan en djupare kunskap och större förståelse utvecklas om eleven får göra fel och samtidigt resonera med läraren om vilka…
– Varför tror man fortfarande att ”yrkeskunnigheten sitter enbart i handen”? Utan kopplingen till hjärnan fungerar förstås inte handen och det finns mycket yrkeskunnande som är komplext och har språkliggjorts och finns i olika typer av texter, säger forskaren Viveca Lindberg som menar att även de aspekterna av yrkeskunnandet måste synliggöras tydligare för både lärare…
I en ny doktorsavhandling vid Högskolan Väst presenterar Ngoc Buu Cat Nguyen ett värdebaserat ramverk för undervisningsanalys och en instrumentpanel som är utvecklad för att hjälpa lärare som arbetar med småskaliga onlinekurser för yrkesarbetande studenter.