Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 43 av 59

Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Lässtrategier för att lyckas – om hur högpresterande gymnasieelever gör när de läser

2016-10-12
Undervisning i lässtrategier bör knytas till konkret textläsning och relateras till innehållet. Det menar Yvonne Hallesson som i sin studie frågat elever med mycket god läsförmåga hur de gör när de läser, för att skapa en bild av effektiva lässtrategier.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Tävling och acceleration för utveckling av matematisk förmåga – en analys av matematiskt begåvade elevers erfarenheter av stödjande verksamheter

2016-09-27
Verner Gerholm har undersökt hur matematiskt begåvade elever upplever olika stödjande verksamheter. Resultaten tyder på att läsa i en snabbare takt eller på högre nivå, eller tävla med jämnåriga i ämnet, upplevs av elever som särskilt sporrande med störst betydelse för den egna utvecklingen.
Forskning och utveckling kategorier

Prefabricated Images in Young Children’s Text-Making at School

2016-09-26
In classrooms where computers are used as tools for text-making, images and photographs from e.g. Google, here called “prefabricated images”, can be selected and copied into texts and combined with writing. In this article children’s use of prefabricated images as resources for personal texts is investigated with specific focus on cohesion between the modes of image and writing.
Forskning och utveckling kategorier
FoU tidskrift källor

Matematik som teoretiskt arbete – utveckling av matematiska modeller för rationella tal i åk 4

2016-04-11
Helena Eriksson och Inger Eriksson visar i sin studie hur en undervisning där eleverna gemensamt utvecklar en modell, för att beskriva vad som finns mellan de hela talen, gjorde det möjligt för alla elever att delta, diskutera och reflektera över rationella tal. Detta trots att de inte hade tidigare vana att använda sig av vare sig algebra eller teoretiska modeller.
Forskning och utveckling kategorier

Sweden and informal learning – Towards Integrated Views of Learning in a Digital Media World. A Pedagogical Attitude?

2016-02-23
Dagens unga rör sig hela tiden mellan formella och informella sammanhang. De kommer till skolan med ny kunskap och nya erfarenheter och deras lärprocesser är varken lätta att fånga eller förstå. Hur ska skolan hitta vägar till lärande och undervisning som ansluter sig till unga människors liv i dag?

Entrepreneurial Learning and School Improvement – A Swedish Case

2014-11-24
I en artikel av Eva Leffler och Gunilla Näsström undersöks vilka konsekvenser entreprenöriellt lärande kan få för olika undervisningsmetoder. Resultatet visar bland annat att undervisning som involverar samhället har positiva effekter på elevers lärande.
142434459