Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 41 av 59

Elevers förmåga att planera undersökningar – en kritisk granskning av stödmaterial för bedömning i NO åk 1-6

2018-04-23
Denna artikel om bedömning i NO åk 1-6 granskar hur utformningen av uppgifter kan möjliggöra och begränsa bedömningen av elevers förmåga att genomföra en naturvetenskaplig undersökning.
Forskning och utveckling kategorier

Studiekultur i högre utbildning - design av flexibla lärandemiljöer

2018-02-13
Temanumret undersöker det mångfasetterade begreppet studiekultur. Med tanke på att olika pedagogiska projekt vid svenska lärosäten syftar till utveckling av lärandemiljöer så avser följande temanummer att samla empiriska studier som beskriver och förklarar arbetet med att forma rum för lärande.

Executive function skills and their importance in education: Swedish student teachers’ perceptions

2017-11-30
The aim of the study was to examine how student teachers rated the importance of EF skills and EF-related skills involved in pupils’ learning and investigate whether there were any differences in rating between regular student teachers and special needs student educators.

Matematik i yrkesprogram – en modell för två ämnens relationer med varandra

2017-10-17
Elisabet Bellander, Michael Blaesild och Lisa Björklund Boistrup visar att förståelse för både matematikämnet och byggämnet kan främjas när de två ämnena integreras. Utifrån ett aktionsforskningsprojekt har de skapat en modell där de illustrerar hur matematik kan vara en del av yrkesarbetet, som ett redskap för planering och problemlösning.
140414259