Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 17 av 59

Youth as pattern makers for racial justice: How speculative design pedagogy in science can promote restorative futures through radical care practices

2023-05-23
Our analyses show how youth use their felt, cultural, and community knowledges, as well as their developing scientific knowledge of physics, to confront and analyze manifestations of racial bias in technologies. The findings highlight the significance of teachers’ pedagogical support and providing opportunities for meaningful transdisciplinary science investigations and speculative designing for more just and thriving futures.

Physical activity on prescription “Not a quick fix”: School nurses’ experiences of promoting and tailoring physical activity to children in Swedish compulsory school

2023-04-18
This study aimed to explore school nurses’ experience of using physical activity on prescription with children in Swedish compulsory school. Semistructured interviews were conducted with 24 school nurses who had the educational qualification to prescribe physical activity.
Forskning och utveckling kategorier

Metoder för återkoppling – en kraftfull professionskunskap för matematikundervisning inom vuxenutbildningen

2023-04-17
Specifikt studeras hur vuxna elevers engagemang och studieteknik påverkas av två olika metoder för återkoppling. Studien är ett aktionsforskningsprojekt, som tar sin utgångspunkt i en pågående praktik, där läraren under flera år har utvecklat och testat olika metoder för återkoppling.
Forskning och utveckling kategorier

Om att utveckla geografiskt tänkande i skolans geografiundervisning

2023-04-17
Den här artikeln tar ett geografididaktiskt perspektiv på geografisk kunskap och hur geografiskt kunnande kan utvecklas i geografiundervisningen i grundskolan. I den geografididaktiska forskningen har det poängterats hur geografiska perspektiv med fokus på världen (relationer i rummet till exempel från lokalt till globalt) och jorden (relationer mellan natur och samhälle) kan kopplas till olika former av att tänka geografiskt.

”Hun er jo mit barn, men det er deres sted” – Forældre og pædagogers grænsesøgning i hverdagens samarbejde

2023-03-30
I denne artikel viser vi, hvordan det daglige samarbejde mellem pædagogisk personale og forældre præges af stigende institutionalisering af forældreansvar, og af at arbejdsdelingen mellem daginstitution og familie ændrer sig.
116171859