Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 10 av 59

Forskning och utveckling kategorier

‘We have- we had a digital debt’: a case of digitalized school leadership practice

31 januari
The article adopts a critical approach regarding the political ambition of educational technologies (edtech) in schools. The focus of the article is to understand how school digitalization policy works on people in schools through meaning-making objects for thinking and acting towards digitalization in schools.

Continuing professional development for special educational needs and disabilities within the school workforce: The results of a national survey in England

30 januari
Continuing professional development (CPD) is considered an important part of improving professional practice and its importance has been highlighted in Department of Education policies in England. However, very little research has explored what CPD school staff access and consider as effective for their roles.

ChatGPT and the entangled evolution of society, education, and technology: A systems theory perspective

30 januari
This paper presents a novel contribution to the discourse surrounding Large Language Models (LLMs) like ChatGPT in relation to education and society by using systems theory. We argue that ChatGPT can be understood not just as an ‘artificial’ intelligence but that it is entangled in the evolution of society and therefore education.

Starka känslor: en studie om gymnasieelevers erfarenheter av viktiga skolprestationer

22 januari
I denna artikel presenteras resultat från ett ULF-projekt där lärare på en gymnasieskola, i samverkan med forskare från LiU, samlat in och analyserat elevers skrivna berättelser om sina erfarenheter av emotioner i relation till prestationer under de år som de gått på gymnasiet.

Samtalegrupper for børn og unge i sorg eller skilsmisse – en international litteraturgennemgang af skolebaserede interventioner

9 januari
Der tilbydes i stigende grad samtalegrupper for børn og unge på danske skoler, hvor interventionen ledes af enten lærere og pædagoger. Interventionen tilbydes til børn og unge i sorg på grund af dødsfald i familien, eller hvis forældre bliver skilt. Formålet med dette litteraturreview er at identificere og formidle forskning, der undersøger skoleorganiserede samtalegrupper for…

Barns förståelse av pengar och ekonomi – tematisk analys av intervjuer med barn i åldrarna 8–9 år

9 januari
Artikeln bidrar med dels en orientering kring forskning om barn och ekonomi, dels empirisk förståelse av hur barn i åldrarna 8–9 år förstår pengar och ekonomi. Den teoretiska inramningen visar på begrepp och tidigare forskning inom fältet, men också att barns eget perspektiv sällan har uppmärksammats.

Att skapa sig själv och andra – populärkultur i fritidshemmets vardag

9 januari
Att som barn gå på fritidshem innebär att möta många andra barn med olika intressen. Pedagoger i fritidshem behöver möta olika behov, intressen och erfarenheter, men även utmana barn att utvecklas i sina intressen. Populärkulturen erbjuder barn möjlighet att dela erfarenheter och kunskap. I denna artikel undersöker vi populärkulturens funktion i barns sociala möten på…
19101159