Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Värdegrund"
Här hittar du fler utvecklingsnyheter.
Visar sida 4 av 5
Välj typ av innehåll inom kategori "Värdegrund":
Visa alla Forskning- och utvecklingsartiklarForskning och utveckling kategorier
Fredrik Alvén: Skolans värdegrund begränsar historieämnet
Värdegrunden ska inte ligga till grund för betygssättningen menar Skolverket. Ändå är det uppenbart hur de går in i varandra och kan motverka varandras syften. Det skriver Fredrik Alvén, filosofie doktor i historia och historiedidaktik, och föreslår förändring.
Forskning och utveckling kategorier
Mats Ekholm: Skolans värdegrund lär eleverna att leva med motsättningar
Ska elever fostras till särskilda värderingar eller innebär det att man motverkar den fria viljan och i förlängningen riskerar den liberala demokratin? Kväver man motsättningar? Mats Ekholm hävdar motsatsen; skolans värdegrundsarbete utbildar barn och unga till att leva med konflikter och finna fredliga lösningar på desamma.
Forskning och utveckling kategorier
Hej Faïka …
Förskolläraren Faïka Ammar i Lund deltog förra året i värdegrundsprojektet Bygga broar. Nu har hon följt med några barn från förskolan in i förskoleklassens värld.
Forskning och utveckling kategorier
Hon har studerat etik och normer i klassrummet
Sara Irisdotter Aldemyr, professor vid Högskolan Dalarna, har studerat etik och normer i gymnasieklasser. Hon har sett att om lärare inte reflekterar över vad de själva gör så finns en risk att osunda värderingar får fäste.
Forskning och utveckling kategorier
"Uppmärksamma kollegan på hennes beteende"
Gymnasieläraren, psykoterapeuten och föreläsaren Margareta Normell resonerar kring frågan om hur du kan bemöta en kollega som talar illa om sina elever.
Forskning och utveckling kategorier
ElevinflytandeGrundskola 1-6Grundskola 7-9GymnasieskolaIntegrationInternationelltLitteracitetTal- och språkutvecklingVetenskaplig tidskriftVuxenutbildningVärdegrund
FoU tidskrift källor
The ‘smallness’ of minimalist tolerance
Mary Darmanin kritiserar i sin artikel "The ‘smallness’ of minimalist tolerance" EU:s minsta stat, Malta, för landets nuvarande utbildningspraxis när det gäller integration av invandrare och etniska minoritetselever.
Forskning och utveckling kategorier
Examen, karriär och livsvalFöräldrarGrundskola 1-6Grundskola 7-9GymnasieskolaHem, kultur, omvärldIntegrationInternationelltMotivation/GritVetenskaplig tidskriftVuxenutbildningVärdegrund
FoU tidskrift källor
Coming of age in Dutch schools: Issues of schooling and identity
I sin artikel diskuterar Yvonne Leeman och Sawitri Saharso frågor om utbildning, identitet och delaktighet i ett mångkulturellt samhälle. Författarna jämför forskningen de gjorde i Nederländerna för 30 år sedan med dagens forskning i ämnet.
Forskning och utveckling kategorier
DidaktikEngelskaFilosofiGrundskola 7-9GymnasieskolaHistoriaLedarskapLitteracitetLärarutbildningPedagogiska inriktningarPsykologiReligionSamhällskunskapSpråkSvenskaTal- och språkutvecklingUniversitet och högskolaVetenskaplig tidskriftVuxenutbildningVärdegrund
FoU tidskrift källor
"Whenever I put a black jacket on, I get dandruff" – On metonymy as a device for constructive argumentation analysis
Ju skarpare verktyg vi kan utrusta våra framtida lärare med, och därmed deras elever eller studenter, desto bättre blir vi på att reflektera över vad vi gör med språket och vad språket gör med oss. Det skriver Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds universitet och utbildad lärare, i en artikel om vikten av argumentationsanalys.
Forskning och utveckling kategorier
BedömningDidaktikDigitaliseringDistansundervisningElevinflytandeEngelskaEntreprenörskap/Entreprenöriellt lärandeFackligtFilosofiFörskolaFöräldrarGenusGrundskola 1-6Grundskola 7-9GymnasieskolaHBTQHem, kultur, omvärldHistoriaIntegrationKognition/MinneKvalitetsarbeteLedarskapLekLitteracitetLokaler/UtemiljöLäromedelLäxorLönMatematikMotivation/GritNaturvetenskapPedagogiska inriktningarPsykologiReligionResorResultatSamhällskunskapSpecialpedagogikSpråkSvenskaTal- och språkutvecklingTeknikUniversitet och högskolaVetenskaplig tidskriftVuxenutbildningVärdegrund
FoU tidskrift källor
How Early Childhood Practitioners Build, Shape, and Construct Their Digital Practices: The Search for an Analytical Space
En undersökning om användning och upplevelser av digitala verktyg bland barn i åldrarna noll till sex år i Norge visar att 65 procent av barnen har använt datorer och 60 procent har använt lärplattor i hemmet innan de når en ålder av sex. I denna artikel identifierar Tove Lafton vad som är avgörande för utvecklingen av fältet av digitala metoder på förskolor i dag.
Forskning och utveckling kategorier
BedömningElevinflytandeExamen, karriär och livsvalFöräldrarGrundskola 1-6Grundskola 7-9GymnasieskolaHem, kultur, omvärldIntegrationLitteracitetLärarutbildningMentorMotivation/GritSkolpolitikTal- och språkutvecklingVetenskaplig tidskriftVuxenutbildningVärdegrund
FoU tidskrift källor
Från förorten till innerstaden och tillbaka igen – Gymnasieskolan, valfriheten och den segregerade staden
En vanlig uppfattning i debatten om det fria skolvalet är att segregation kan brytas genom att elever från förorterna har möjlighet att lämna sina bostadsområden. Men många elever som valt skolan i innerstaden byter tillbaka till sin gamla gymnasieskola. En anledning är en stark känsla av utanförskap, visar en artikel i tidskriften Educare.
Forskning och utveckling kategorier
DidaktikElevhälsaExamen, karriär och livsvalFörskolaFöräldrarGrundskola 1-6Grundskola 7-9GymnasieskolaHem, kultur, omvärldInternationelltLedarskapMentorMotivation/GritSkolhistoriaSkolpolitikSpecialpedagogikStyrdokumentSärskolaVetenskaplig tidskriftVuxenutbildningVärdegrund
FoU tidskrift källor
Att konstruera begåvning – debatten om IQ
Frågan om intelligensmätningar har länge varit ett hett debatterat ämne, särskilt från slutet av 1960-talet och framåt. Diskussionen har bland annat handlat om vilka konsekvenser som mätningarna haft för olika grupper i samhället. I Thom Axelssons artikel analyserar han debatten om dessa mätningar.