Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Utveckling"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 9 av 12

Uppriktiga diskussioner om specialpedagogik

2021-02-02
"Man kommer inte framåt genom att tysta människor", konstaterar Lars-Gunnar Jönsson, en av handledarna i kompetensutvecklingen ”Specialpedagogik för lärande”. Med hjälp av ett öppet samtalsklimat kunde han och hans kollegor på Rinnebäcksskolan i Kävlinge diskutera inkludering och synen på elevers beteende. Tillsammans har de nu lagt grunden för skolans gemensamma värderingar.

Skolutveckling kräver helhetssyn, ansvar och ledarskap

2021-01-29
Annika Agélii Genlott analyserar i sin avhandling vad som krävs för att digitaliseringen ska bidra till en genomgripande pedagogisk utveckling i skolan. Hur kan en undervisning som drar nytta av digitaliseringen och förbättrar elevernas lärande designas på vetenskaplig grund? Vilka krav ställer det på skolans organisation, på ledarskap på olika nivåer och på lärares kompetensutveckling?
Forskning och utveckling kategorier

Ifous fokuserar: Effekter av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram

2020-11-20
Vilka avtryck ger programmen i verksamheterna och hur påverkas eleverna? Hur sprids och används den forskning som bedrivs inom programmen? Vad menas egentligen med praktiknära forskning och forskningsbaserat utvecklingsarbete? Det är några av de frågor som har behandlats i studien Ifous fokuserar: Effekter av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Ny studie väcker nya frågor om FoU – samverkan

2020-11-20
Vilka effekter ger Ifous fleråriga FoU-program? Vilka avtryck ger de i verksamheterna och hur påverkas eleverna? Hur sprids och används den forskning som bedrivs inom programmen? Vad menas egentligen med praktiknära forskning och forskningsbaserat utvecklingsarbete? Det är några av de frågor som har behandlats i en studie som nu publiceras.
1891012