Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Utveckling"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 4 av 12

Forskning och utveckling kategorier

Teacher experience should drive edtech design, research says

2022-05-20
Teachers face challenges in finding the right education technology tools to support student learning, writes Sierra Noakes, a former educator. In this blog post, Noakes, now a researcher, writes that teachers should be the ones behind much of the design and research involved in edtech to ensure their voices are heard.

Likvärdig utbildning med fjärr- och distansutbildning - Slutrapport från FoU-programmet DigiLi

2022-03-29
Under tre års tid har lärare och skolledare på olika nivåer hos åtta olika skolhuvudmän runt om i Sverige och på Åland, arbetat tillsammans med forskare för att utforska och utveckla kunskap om fjärr- och distansundervisning. Syftet har varit att stärka lärares och ledningspersoners förmåga att planera, organisera och genomföra undervisning med hjälp av digital…
Forskning och utveckling kategorier

Går det att individualisera undervisningen i matematik med hjälp av blickspårning?

2022-03-29
En av de största utmaningarna inom skolan är att individualisera undervisningen för att möta alla elever på den nivå där de befinner sig. Osama Abbas är lärare på Elinebergsskolan i Helsingborg och initiativtagare till ett projekt där han vill undersöka om blickspårningsteknik kan hjälpa till med att bättre förstå elevers informationshämtning. Testet genomförs i ämnet…
Forskning och utveckling kategorier

Professionellt omdöme - ofta rektors dilemma

2022-03-18
Ulrika Nygren är psykolog, med en fot i organisationsfältet och en fot i skolans värld. Inom organisationsfältet arbetar hon med chefsstöd, urval och grupputveckling. I skolvärlden arbetar hon med handledning av rektorer och andra professioner, och med uppdrag både på övergripande nivå och lokalt på skolor. Det skriftliga arbetet är det sista steget i specialistutbildningen…
134512