Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 5 av 110

Månadens forskare: Anna-Lena Godhe

5 september
De digitala resurserna finns i skolan, men hur använder vi dem och varför? Anna-Lena Godhe är gymnasieläraren som blev forskare – nu har hon följt lärare och pedagoger i Malmö och observerat hur de använder digitala resurser och vilka konsekvenser det får för undervisningen.

Forskningsutblick: TAKK som specialpedagogiskt didaktiskt verktyg i förskolans undervisning

3 september
Studien handlar om hur förskolan säger sig använda TAKK, tecken som alternativ kompletterande kommunikation, i undervisning. Den visar att TAKK används i undervisningen på flera sätt, i olika situationer och miljöer, med alla och för alla - ett flerstämmigt förhållningssätt. TAKK kan vara ett verktyg inom specialpedagogisk didaktik och användas brett för att främja likvärdighet…

Adolescents’ use and perceived usefulness of generative AI for schoolwork: exploring their relationships with executive functioning and academic achievement

2 september
In this study, we aimed to explore the frequency of use and perceived usefulness of LLM generative AI chatbots (e.g., ChatGPT) for schoolwork, particularly in relation to adolescents’ executive functioning (EF), which includes critical cognitive processes like planning, inhibition, and cognitive flexibility essential for academic success.
Forskning och utveckling kategorier

Att hantera kontroversiella frågor i undervisning i religionskunskap

17 juni
Skolforskningsinstitutet arbetar just nu med en systematisk forskningssammanställning om kontroversiella frågor i undervisningen. En av de preliminära frågorna som sammanställningen ska besvara är vilka didaktiska handlingsalternativ som lärare använder för att hantera och undervisa om kontroversiella frågor relaterade till religion och livsåskådning.
1456110