Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Undervisning"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 101 av 105

Forskning och utveckling kategorier

Små steg för lärarna, men ett stort steg för utvecklingen av lärmiljön

2018-11-27
Det senaste läsåret har Östervångsskolan i Lund inlett ett systematiskt tillgänglighetsarbete i klasskonferenser och elevtid. Ett verktyg i arbetet har varit Specialpedagogiska skolmyndighetens tillgänglighetsmodell där personalen tillsammans diskuterar vad som behöver utvecklas i den sociala, fysiska och pedagogiska lärmiljön för att eleverna kan få goda förutsättningar för lärande.
Forskning och utveckling kategorier

"Inte direkt kopplat till läroplanen” - forskningen om att digitala hjälpmedel kan vara illa för inlärningen överraskar inte Utbildningsstyrelsen

2018-11-27
Gun Oker-Blom på Utbildningsstyrelsen tycker inte att man ska koppla samman den nya läroplanen med de inlärningsmetoder som skolorna använder. Samtidigt är hon väl medveten om de problem som digitaliseringen medför – men den är också en nödvändig del i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

"Kalle behöver en sak och Pelle en annan" - både klassisk undervisning och fenomenbaserat lärande behövs i skolan säger experter

2018-11-27
Skolan är något Finland länge stoltserat med, men i och med den nya läroplanen och digitaliseringens intåg i klassrummen är det många som nu oroar sig för att utvecklingen går i fel riktning. Det här delar ändå åsikterna vilket ofta leder till en svartvit debatt, vilket också syntes i den skoldiskussion som blossade upp förra…
Forskning och utveckling kategorier

Do makerspaces improve learning?

2018-11-09
Educators at three schools in Australia have been studying whether high-tech makerspaces can improve outcomes for young students from kindergarten through second grade. The study included a 3D-printing project that taught students to take risks, and the results show that makerspaces foster creativity and problem-solving skills among students.
Forskning och utveckling kategorier

Laborera mera

2018-11-01
Att arbeta mer laborativt och visuellt med matematik skulle gynna alla elever. Det menar Margareta Dalsjö, matematik- och speciallärare. Och hon låter gärna elever redan i ettan få grunna på klurigheter som Fibonaccis talföljd.
1100101102105