Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Svenska"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 3 av 15

Skolportens krönikör Karin Berg

Krönika av Karin Berg: Frågan om en kulturkanon är felställd

2023-03-07
Gör bemannade skolbibliotek obligatoriska, återinför litteraturhistoria som ämne och uppgradera svensklärarutbildningen – så ska politikerna nog få se att både den litterära bildningen och vår kulturkanon skapas och etableras helt organiskt. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Forskning och utveckling kategorier

Analytisk och strukturerad eller kreativ och nyskapande? – en komparativ undersökning av två läroböcker

2022-10-28
Genom en komparativ analys av två läroböcker i svenska för högskoleförberedande respektive yrkesförberedande program undersöks likheter och skillnader avseende litteratursyn och förväntningar på böckernas mottagare. I artikeln diskuteras på vilket sätt den litteratursyn som präglar respektive bok kan relateras till textval och uppgifter, på vilket sätt detta skiljer sig mellan de två böckerna och vad det får för konsekvenser för litteraturundervisningen.

Förändra praktiken genom imperativ policy? Lärares förutsättningar för arbetet med kartläggning i förskoleklass

2022-06-20
Föreliggande artikel syftar till att undersöka hur den politiska reformen ”Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser” transformeras till en pedagogisk praktik i samband med de obligatoriska kartläggningarna av sexåringarna i förskoleklass.

Dialogisk högläsning i för- skoleklassen och årskurs 1: ”Jag tycker att molnbullen smakar delikat”

2022-06-16
Artikeln utgår från en klass i årskurs 1 och den undervisning som iscensattes kring bilderboken Molnbullar. I artikeln undersöks vad som kännetecknar undervisningen samt dess betydelse för elevernas språkutveckling och möjliga möte med berättelsens innehåll.