Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.
Feedback som ges av läraren medan eleven fortfarande är inne i sin skrivprocess har bäst effekt. Det visar en ny forskningsöversikt från Skolforskningsinstitutet.
Om du hade möjligheten att en dag få välja att vakna upp som en helt ny person – vem hade du valt? Annika Sjödahl tipsar om en lektion där eleverna inträder i en valfri roll kopplat till aktuell läsning.
Fredrik Sandström tipsar om en annorlunda lektion: Gör små pappfigurer av bokens karaktärer. Eleverna får välja en liten figur, ca 20 centimeter hög, som de tar med hem. Eleverna dokumenterar vad de gör tillsammans en dag efter skolan.
Clara Höglund stimulerar elevernas skrivande med olika sorters uppgifter. Det kan vara dikter, filosofiska funderingar, tankar kring aktuella händelser eller miniberättelser (52 upplägg medföljer).
Clara Höglund stimulerar elevernas skrivande med olika sorters uppgifter. Skrivandet kan kombineras med läsning av Funderingsboken där läraren kan samla barnens tankar om olika saker.
Anna Eriksson, Nya Åkeredsskolan, Göteborg, tipsar på Lektionsbanken om två spännande och läskiga bildidéer som går att kombinera med elevernas (fria) skrivande. Eleverna kan få i uppgift att gestalta en plats som förekommer i en riktigt fängslande historia.
Anna Eriksson, Nya Åkeredsskolan, Göteborg, tipsar på Lektionsbanken om två spännande och läskiga bildidéer som går att kombinera med elevernas (fria) skrivande. Eleverna kan få i uppgift att gestalta en plats som förekommer i en riktigt fängslande historia.
Heddi Bradling startar lektionen med att eleverna får samtala. Eleverna formulerar tankar och åsikter om vardagsnära ämnen, gårdagens lektion eller om det som står på agendan. Eleverna lär på detta sätt dessutom känna varandra i klassen.
Genom att placera texten i ett sammanhang före läsningen ökar både förförståelse och motivation. Läs om hur Jenny Edvardsson använder ett foto och en novell i lektionen om soldaten Josef Schultz.
Hallå där Johan Samuelsson, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet som varit med och gjort en ny systematisk översikt, "Feedback i skrivundervisningen".