Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Svenska som andraspråk"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 6 av 10

Flerspråkiga elevers läsförståelse kan utvecklas med lässtrategier

2019-06-12
Att vara medveten om sin läsförståelse är viktigt för alla elever, men särskilt viktigt för flerspråkiga elever. Lässtrategier kan spela en stor roll. Det kan handla om knep som att definiera typen av text, ställa frågor till texten eller veta när man behöver reda ut oklarheter.

ÅK 7-9 Svenska/Svenska som andraspråk: Porträttbild och upphovsrätt

2019-05-08
Detta är en lektion som handlar om att få elever att fundera över frågor som: Vem äger bilden? Får jag lägga ut bilder hur som helst? Det brukar bli intressanta diskussioner om etiska aspekter och juridiska aspekter och hur dessa inte alltid går hand i hand, skriver läraren Jenny Edvardsson.

Åk 4-6: Svenska/Svenska som andraspråk – Analysverktyg för litteratur (heartmaps)

2019-04-24
Läraren Nina Ådahls elever högläste ”Tsatsiki och olivkriget” av Moni Nilsson, och klassen enades om att eleverna skulle redovisa boken i hjärtform. Med utgångspunkt från Georgia Heards modell om heartmaps fick eleverna parvis sammanfatta vad boken handlade om med fokus på bokens karaktärer och deras relationer.

Åk 4-6: Svenska/Svenska som andraspråk – Personligt med Heartmaps

2019-04-24
Läraren Nina Ådahl i Stenungsund använder Heartmaps på många olika sätt i undervisningen. "Jag blev både glatt överraskad och ledsen då jag provade metoden första gången på två klasser i år 6 som jag hade haft i tre år. Jag fick reda på mer om dessa drygt 40 elever på två lektioner än jag hade…
156710