Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Språk"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 7 av 14

Forskning och utveckling kategorier

Bättre självskattning och riktad fortbildning ska stärka lärarnas digitala kompetens

2020-01-10
Hur ger vi alla elever likvärdig digital kompetens och tillgång till digitala verktyg som främjar språkutveckling? Den frågan ställde sig Center för Språkintroduktion på Lindholmen och utvecklade ett eget självskattningsformulär för att få syn på vilka behov av fortbildning som fanns med målet att öka undervisningens kvalitet i alla klassrum.
Forskning och utveckling kategorier

Bokstäver och bokstavsljud, hur undervisar vi och varför?

2020-01-08
Det här med att träna på bokstäver och bokstavsljud känns som en laddad fråga på olika sätt. När ska vi bedriva den undervisningen? I förskoleklass? I ettan eller i både förskoleklass och i ettan? Hur ska undervisningen gå till? Frågan kan ibland bli laddad att diskutera och jag har funderat på den länge.

Med ögat på nätbaserat, digitalt och mobilt språklärande

2019-12-19
Göteborgs universitet har antagit Linda Bradley som docent i pedagogik. Hennes forskningsintresse är nätbaserat och interaktivt, digitalt och mobilt, språklärande. Det har främst gällt inom högre utbildning men under senare år även nyanländas lärande av andraspråk.
Forskning och utveckling kategorier

Författarmöten en ingrediens till språkutveckling på Johannesskolan

2019-12-16
Som ett led i Johannesskolans språkutvecklande arbete har författaren Anja Gatu besökt skolan under hösten. Förutom att hon har haft workshops och författarsamtal med hela lågstadiet menar också läraren Mariann Mattsson att det är viktigt att få in andra vuxna inom skolans väggar som inspiration för eleverna: "Det är ofta såna här möten man kommer ihåg…
Forskning och utveckling kategorier

Social klass och kön påverkar valet att läsa främmande språk

2019-12-02
Fler elever än någonsin läser ett främmande språk utöver engelska i grundskolan. Men språkstudierna är ojämlikt fördelade efter kön och social klass och dessutom finns regionala skillnader. Det visar en ny avhandling i utbildningssociologi från Uppsala universitet. Den övre medelklassens studiestarka döttrar är de som i störst utsträckning väljer att läsa språk.
167814