Nu ansvarar Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten gemensamt för den satsning på fortbildning i specialpedagogik för lärare som pågått ett par år.
Inkluderingsvågen som har svept över den svenska skolan kommer att stå oss dyrt. Trots de fina tankarna bakom inkludering har begreppet kidnappats av progressiva pedagoger och kommunekonomer. På sikt riskerar det att skada demokratin, skriver Isak Skogstad, lärare och skribent.
Hur ser delaktigheten ut i och utanför skolan för ungdomar med funktionsnedsättning? Det beslutade sig Frida Lygnegård från forskningsmiljön CHILD på Hälsohögskolan vid Jönköping University att ta reda på genom att låta ungdomar själva svara på detta.
Maria Glawe är vinnare av lärarpriset Guldäpplet 2018. Hon får utmärkelsen för sitt arbete med att skapa en engagerande och motiverande undervisning i samspel med omvärlden, viket bidrar till elevernas fördjupade kunskaper.
I den här sammanställningen sammanfattar vi forskningsöversikter och metastudier om evidensbaserade insatser i skolan för elever med adhd. Forskningsöversikterna har publicerats i internationella tidskrifter under åren 1995 till 2015. (pdf)
Att ha särskilt lätt att lära, och brinna för att lära sig mer. Kan det någonsin vara ett problem? Ja, i skolan riskerar särskilt begåvade bli särdeles ledsna och omotiverade elever – och till och med mobbade för sin snabbtänkthet. Och att vara smartare än snittet innebär inte per automatik lysande skolresultat.
Børn med alvorlige læse- og skrivevanskeligheder skal opdages tidligere, så de kan få støtte, og lærere skal have bedre redskaber til at kunne rette undervisningens fokus mod de forskellige elevers behov. Det er blandt målene i nyt forskningsprojekt.
I Gnosjö kommun har man sedan ett par år tillbaka hittat ett framgångsrikt sätt att arbeta i förskolan. Grunden är Specialpedagogiska skolmyndighetens stödmaterial om förskolan, men kommunen har gjort en del anpassningar efter sina specifika behov och förutsättningar. Precis på samma sätt som man måste anpassa den dagliga verksamheten efter barnen i förskolegrupperna.
Det kan vara svårt att ta sig an tillgänglighetsarbetets alla områden samtidigt. Att börja med synen på olikheter är en bra start. Det säger Johanna Benfatto, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten.
De tekniska möjligheterna i dagens klassrum hjälper mig att se många sidor av eleverna som jag inte hade fått se annars. Det säger Anna Bergström, speciallärare på Lejonströmsskolans grundsärskola.
Fyra av fem gymnasieelever i behov av stöd får antingen för lite hjälp eller ingen alls. Det visar arbetsterapeuten Moa Yngve i en studie, som utgår från elevernas egen upplevelse.