Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 81 av 200

Forskning och utveckling kategorier

Utveckla den digitala undervisningspraktiken direkt i klassrummen

2018-11-27
Tänk på skolutveckling och arbetslag istället för på den enskilda lärarens ansvar när det kommer till digitaliseringen av skolan. Och skapa tid för att få möjlighet i arbetsvardagen att testa, misslyckas, och att testa igen. Det tar tid att få genomslag för en digital undervisningspraktik.
Forskning och utveckling kategorier

Vägar till förändring – ett proaktivt utvecklingsarbete på Giella förskola

2018-11-27
Utvecklingsprojektet i Giella förskola i Jokkmokk ingår i Specialpedagogiska skolmyndighetens projekt Proaktivt stöd för en mer likvärdig skola, där syftet är att skapa förutsättningar att rikta myndighetens stöd till de kommuner som behöver det mest. På Gemensamma vägar – en nordisk specialpedagogisk konferens i Mo i Rana, presenterade Helén Bergstadius och Carina Lindmark sitt arbete…
Forskning och utveckling kategorier

Skolfam 2018 - En sammanställning av resultat- och kvalitetsenkäten för läsåret 2017/2018.

2018-11-27
Skolfam är en förebyggande arbetsmodell för barn som är placerade i familjehem och som går i grundskolan årskurs F – 9. Modellen syftar till att öka förutsättningarna för en god utveckling av skolresultat och därmed skapa bättre livschanser och möjligheter till ett bra liv i samhället. Bra skolresultat minskar riskerna för psykisk ohälsa som vuxen.
Forskning och utveckling kategorier

Hallå där!

2018-11-27
SCEN:SE är ett treårigt projekt som ska skapa konst och kultur för barn och unga med svår kognitiv och intellektuell funktionsnedsättning. SCEN:SE (som uttalas sense) är ett samarbete mellan Hudiksvalls kommun, Glada Hudik-teaterns supporterklubb, Folkteatern Gävleborg och Hälsinglands Museum. Eva von Hofsten är projektledare. (s. 9)
Forskning och utveckling kategorier

Stora utmaningar för barn med blindhet

2018-11-27
Barn med blindhet är en liten grupp. Därför vet ofta varken skolan eller habiliteringen hur de ska ge barnen stöd på bästa sätt. Lärare vet exempelvis ofta inte hur de ska undervisa ett barn med blindhet. Hur lär man ett barn blindskrift om man inte kan det själv? Därför behövs en bättre beredskap för kompetenshöjande…
1808182200