Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 78 av 200

Forskning och utveckling kategorier

Rörelseträning för dyslexi?

2019-01-22
Anna Eva Hallin skriver om den forskning som finns kring rörelseträning för barn med dyslexi. Hon konstaterar att forskningen är av sämre kvalitet och att trots att rörelse i allmänhet är bra för kognitiv förmåga så finns det inget som visar på att det har en specifik effekt på läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.

Autistic children’s language skills stay stable relative to peers

2019-01-17
A study that followed the language development of more than 6,000 children over 15 years has found that language skills tend to fall within a rank order, similar to height measurements, where toddlers in the top percentiles tend to remain there as teens. All children - even those with disabilities - acquired language skills at…
Forskning och utveckling kategorier

Rörelse för alla i skolan ger ökad delaktighet

2019-01-16
Hur kan vi arbeta med att göra våra elever delaktiga och öka deras måluppfyllelse? Den frågan funderade Janne Westin, idrottslärare och Eva Ljungberg, lärare i svenska och engelska på Östra skolan i Hudiksvall mycket på. Tillsammans med kollegan Sara Fors som arbetar som specialpedagog på skolan tog de kontakt med Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).

Tonåringar med dubbla beteendeproblem behöver anpassade insatser

2019-01-09
Ny forskning visar att det är viktigt att förstå de bakomliggande faktorerna för att kunna behandla barnen på rätt sätt. En tonåring som har antisociala problem måste få hjälp med det emotionella före det kognitiva, medan det omvända gäller för någon som har utagerande beteendeproblem.
1777879200