Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 77 av 202

Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 4, 2018

2019-02-05
Utvecklingsarbete kan genomföras på många olika sätt. Det kan vara stora projekt för en hel verksamhet och det kan vara små förändringar i det vardagliga arbetet. I årets sista nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om utvecklingsarbeten som utgått från sin verksamhet och som haft barn, elever eller vuxenstuderande i fokus.…
Forskning och utveckling kategorier

För lågt ställda krav gynnar inga elever

2019-01-30
Hela vuxenvärlden ska förmedla att närvaron i skolan är viktig. Inte genom att skrämma med uteblivna betyg och arbetslöshet, det ger motsatt effekt, men genom att handfast visa att vi förutsätter skolnärvaro. I grunden handlar det om att alla elever ska få sin rätt till utbildning tillgodosedd, hävdar Malin Gren Landell

"Debatten om skolans matematik har fel fokus"

2019-01-24
Låt elever slippa bli klassificerade som det ena eller andra. Låt oss dessutom inte inta skyttegravar där vi ska försvara våra egna intressen gentemot varandra. Låt oss istället diskutera det vi pedagoger, lärare och forskare tillsammans verkligen kan påverka, skriver Helena Eriksson, doktorand och specialpedagog och Inger Eriksson, professor i pedagogik.
Forskning och utveckling kategorier

Dyslexi – en kunskapsöversikt

2019-01-22
I denna rapport beskriver professor Mats Myrberg vid Lärarhögskolan i Stockholm, ett antal olika aspekter på forskning om dyslexi och hur denna forskning under de senaste decennierna kommit att utvecklas till en mycket fruktbar mötesplats för olika vetenskapliga perspektiv. (pdf)
1767778202