Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 76 av 202

Forskning och utveckling kategorier

Två planer i ett klassrum

2019-03-05
Att ligga vägg-i-vägg borde göra avståndet mellan två skolor och samverkan dem emellan till en smal sak, men riktigt så lätt är det inte. Tur är väl då att Emma Rosengren, rektor på Foucaultgymnasiet i Södertälje, har både ambition och inte minst en uthållighet för att göra skillnad. Det blev tillslut samläsning och social integrering…
Forskning och utveckling kategorier

Bekräftelsen skapar trygghet och upptäckarglädje

2019-03-05
Hur bemöter man en elev med synnedsättning och flerfunktionsnedsättning på bästa sätt? Hur gör man för att eleven ska få känna sig bekräftad och delaktig under hela skoldagen? Hur blir man som skolpersonal en mer kompetent ledsagare som lockar eleven till att utforska sin omvärld? Detta var några av de frågor som personalen på Högsbogårdsskolan…
Forskning och utveckling kategorier

De utvecklar elevhälsoteamet för att höja elevernas kunskapsresultat

2019-02-28
I Robertsfors satsar kommunen på att förändra arbetet i elevhälsan från enbart åtgärdande till förebyggande och främjande. Ett exempel på en sådan åtgärd är att lägga matematiklektioner på förmiddagen i stället för på eftermiddagen när eleverna börjar bli trötta. En så liten förändring kan betyda mycket positivt för elever med funktionsnedsättning och även för övriga elever…

Lika värde nr 1, 2019

2019-02-26
Barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättning (NPF) är ingen homogen grupp. Därför behöver stödet i undervisningen utgå från den enskilda individens behov. Men det finns generella åtgärder du kan göra som minskar behovet av stöd. I årets första nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om verksamheter som tagit tag i utmaningar…
Forskning och utveckling kategorier

Samläsning ger likvärdiga förutsättningar och vidgar vyer

2019-02-15
Vad säger erfarenheterna kring att låta elever på gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ha integrerad undervisning så kallad samläsning? Och vilka förutsättningar behövs för att samläsning ska nå framgång? En spännande tematräff om samläsning på Specialpedagogiska skolmyndigheten i Stockholm diskuterade just detta tidigare i veckan.

Fler elever stannar hemma, vad kan du göra?

2019-02-05
Frågorna till myndigheten gällande lång och olovlig frånvaro ökar. Om du vill hjälpa en elev som riskerar problematisk frånvaro finns det några framgångsfaktorer: var uppmärksam på ströfrånvaro, satsa på tidiga insatser, ha tät kontakt med vårdnadshavare och skapa en systematik i skolans frånvarorutiner.
1757677202