Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 55 av 200

Psykopati hos barn – det här behöver du veta enligt de svenska experterna

2020-01-23
Enligt amerikanska forskare kan vissa egenskaper och beteenden avslöja om ett barn lider av psykopatiska drag – och på en vårdinrättning i Wisconsin försöker psykologer rädda våldsamma ungdomar från en dyster framtid. Men vad säger de svenska experterna på området? Vilka slutsatser kan man egentligen dra från tre- och fyraåringars uppförande?

How marching band benefits students with autism

2020-01-22
Marching band can be beneficial for students with autism as it helps them overcome challenges with sensory disorders, synchronicity and brain connectivity, while it allows them to participate in a schoolwide program, writes former teacher Laura McKenna, whose son has autism and participates in band. "With its unique combination of exercise, dance, music and rigor,…

This wristband subtly alerts teachers when a student with Autism is feeling overwhelmed

2020-01-15
Some people who have Autism can become overwhelmed by their surroundings from time to time. This includes schoolchildren in classroom environments, too. Now, Hugh Murtagh from Coláiste Mhuire in Co Westmeath has designed wristband that will help students with Autism alert their teachers in a subtle manner when they feel they need a break from…
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Fokus på grund- och gymnasiesärskolan : Att jobba med guidande samtal

2020-01-15
Pedagogen Samuel Engelhardt jobbar med guidande samtal och handledning. Han träffar de tre elevassistenterna Emem Etim, Helene Halldin och Olov Olsson som arbetar inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan. De pratar om situationer som kan uppstå i vardagen och hur man kan arbeta med dem. De ger även råd och delar med sig av sina egna erfarenheter.…

UR Samtiden - Bygga broar 2019 : Aktivt medborgarskap efter särskolan?

2020-01-08
Magnus Tideman, professor i Handikappvetenskap med inriktning socialt arbete, sammanfattar resultaten från två forskningsprojekt. Dels ett forskningsprojekt om sysselsättning efter gymnasiesärskolan, dels ett om hur gymnasiesärskolan realiserar sitt demokratiuppdrag med fokus på beslutsfattande. Han ger också en historisk tillbakablick på synen på funktionsnedsättning för att sätta in dagens samtal i en aktuell kontext. (webb-tv)
1545556200