Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 53 av 202

Forskning och utveckling kategorier

Skola hemma - experterna : Anpassad undervisning på distans

2020-03-24
För lärare som är vana att arbeta nära elever i behov av särskilt stöd kan det vara en utmaning att ens kunna nå dem på distans. Och hur gör man med återkoppling? Helene Fägerblad, Specialpedagogiska skolmyndigheten, delar med sig av konkreta råd och tips. Hennes fyra viktigaste punkter är prioritera, avgränsa, tydliggöra och återkoppla. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Vem får extra stöd?

2020-03-20
Med hjälp av pedagogisk kartläggning ska pedagogerna komma fram till vilket stöd som behövs – men då behöver man först ha lagt märke till att barnet är i behov av stöd. Finns det en risk att flickor, vars problematik ofta inte märks tydligt, inte får den uppmärksamhet och det stöd de skulle behöva?

Labeling kids with mild disabilities can backfire, study finds

2020-03-11
For students with mild symptoms of disabilities, such as attention-deficit/hyperactivity disorder, a diagnosis can do more harm than good, according to a study by Jayanti Owens, a Brown University sociologist. Owens' study shows that students without an ADHD diagnosis, who showed similar symptoms, had better behavioral and reading scores from teachers, than their peers diagnosed…
1525354202