Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 51 av 200

Rapport från samverkansprojektet "Barn med flerfunktionsnedsättning – samspel och social inkludering"

2020-03-31
Barn med funktionsnedsättningar ska inte isoleras från andra barn, men hur skapar vi naturliga mötesplatser? I ett samverkansprojekt mellan Uppsala universitet och Årstaskolan har man tittat på hur särskilda lekaktiviteter kan underlätta samspelet mellan barn med olika förutsättningar att röra sig och kommunicera.

Om skolorna stänger kan föräldrar bidra med struktur

2020-03-27
Undervisningen vid högskolor, universitet och gymnasieskolor sker nu på distans för att bromsa pandemin. Näst på tur att stänga kan för- och grundskolor stå. Vilket stöd förväntas man som förälder ge sina barn när de inte får gå till skolan?

“I den virtuella miljön krävs det tydlighet – övertydlighet”

2020-03-24
Att eleverna kan jobba var de vill, med tydliga uppgifter, samt att många elever tycker att det är skönt att få studiero. Det är några av fördelarna med distansundervisning, menar Pernilla Gustavsson, rektor på Korrespondensgymnasiet som är med i Ifous FoU-program om digitala lärmiljöer.
Forskning och utveckling kategorier

Skola hemma - experterna : Att hjälpa elever skapa struktur i en ny vardag

2020-03-24
Vilket ansvar har skolan för vad som händer i hemmet? För en lärare är det självklart att ha struktur på skoldagar och lektioner, men när eleverna sitter hemma så är det ju där strukturen måste skapas. Elin Örnebring är speciallärare i matematik för åk 4 - 9 och bor just nu i Berlin, där hennes…
Forskning och utveckling kategorier

Skola hemma - experterna : Anpassad undervisning på distans

2020-03-24
För lärare som är vana att arbeta nära elever i behov av särskilt stöd kan det vara en utmaning att ens kunna nå dem på distans. Och hur gör man med återkoppling? Helene Fägerblad, Specialpedagogiska skolmyndigheten, delar med sig av konkreta råd och tips. Hennes fyra viktigaste punkter är prioritera, avgränsa, tydliggöra och återkoppla. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Vem får extra stöd?

2020-03-20
Med hjälp av pedagogisk kartläggning ska pedagogerna komma fram till vilket stöd som behövs – men då behöver man först ha lagt märke till att barnet är i behov av stöd. Finns det en risk att flickor, vars problematik ofta inte märks tydligt, inte får den uppmärksamhet och det stöd de skulle behöva?
1505152200