Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 50 av 202

Lärarmentorerna : Så fångar du alla elever

2020-05-08
Specialpedagogen och lärarmentorn Sanna Löfgren förklarar hur hon startar upp en lektion med modellen KLUS. Modellen hjälper henne att fånga alla elever i klassrummet och bidrar till att de får en bra och tydlig start. Modellen är bra för samtliga elever även de elever med NPF. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Stöd för utveckling är tema för Lika värde-tidningen

2020-05-07
Lärmiljön ska fungera för alla barn, elever och vuxenstuderande, oavsett funktionsförmåga. För att lyckas med det kan man behöva hjälp utifrån. I nya numret av tidningen Lika värde kan du läsa om verksamheter som fått olika former av stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten i sitt utvecklingsarbete.

Stilla din oro i kristid : Adhd hos flickor och kvinnor

2020-04-22
Hos flickor yttrar sig adhd annorlunda än hos pojkar. Många flickor blir därför missbedömda och får inte den hjälp de har rätt till, vilket ofta leder till stort lidande livet igenom. Lotta Borg Skoglund, överläkare och specialist i psykiatri som har skrivit boken "Adhd - från duktig flicka till utbränd kvinna", berättar.  
Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden - Rektor med vetande 2020 : Konsten att styra sig själv

2020-04-16
För vissa barn och ungdomar innebär vardagen ständiga misslyckanden. Psykologen David Edfeldt föreläser om hur förskolor och skolor kan anpassa undervisning och vardag, samt vad som är viktigt att tänka på. Vilka förhållningssätt är framgångsrika och hur bryter vi en negativ spiral för de barn och elever som har det allra tuffast? (webb-tv)
1495051202