Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 44 av 202

Forskning och utveckling kategorier

Taktil kommunikation med barn och elever med dövblindhet

2020-10-27
Vad är taktil kommunikation och hur använder man det i undervisningen? Samtal om språk och kommunikation för barn och unga med dövblindhet och hur viktigt det är att deras rätt till språk verkligen tas om hand och respekteras. Medverkande är Sofi Malmgren och Jessica Jägryd, båda rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. (webb-radio)
Forskning och utveckling kategorier

Rörelse och fysisk aktivitet

2020-10-22
På dessa sidor beskriver vi kort vikten av att alla barn och elever får möjlighet att vara delaktiga när det gäller rörelse och fysisk aktivitet. Du kan också läsa om utmaningar som finns inom förskola, skola och fritidshem. Vår ambition är att ge dig vägledning, stöd och även praktiknära material som svarar på många av…
Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 3, 2020

2020-10-22
Att lära sig läsa, skriva och räkna är inte alltid så lätt. Vad kan skolan göra då? I det här numret av Lika värde-tidningen kan du läsa om en mattesatsning i en hel kommun, ett lekfullt sätt att lära sig skriva och hur en skola arbetar med Läsa, skriva, räkna – garantin för tidiga stödinsatser.…
Forskning och utveckling kategorier

Nya verktyg och vägar med gaming som grund

2020-10-13
I den digitala spelvärlden finns starka drivkrafter som ofta målas upp som något farligt. Men här finns också mycket gott att hämta. För elever som inte klarar den traditionella skolan kan spelifiering bli räddningen. Panelsamtal med Lillie Klefelt Ek, Female Legends, Frida Monsén, lärare, och Jon Ellrose, rektor för NTI-gymnasiet i Sundsvall.
1434445202