Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 28 av 203

Se helheten vid stöd till barn och unga med adhd-symtom

2021-11-30
För att minska konsekvenserna av adhd-problematiken för barnen behövs kunskap om nya behandlingsmetoder som kan komplettera de som redan används. Det saknas kunskaper om hur kognitiva funktioner, hjärnans styr och regleringsfunktioner samt ångest och depressivitet utvecklas hos unga som behandlas för adhd. Det saknas också kunskaper om hur dessa påverkar prognosen vid adhd. Pia Tallberg…
Forskning och utveckling kategorier

Förändring i elevers självtillit återspeglar lärares upplevda kvalitet i kollektiva lärprocesser

2021-11-30
Ulf Jederlund, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, har i en studie jämfört elevers upplevda kvalitet av lärare-elevrelationer och självtillit i skolan, med deras lärares tidigare dokumenterade erfarenheter i en relationell skolutvecklingsprocess.
Forskning och utveckling kategorier

Utvecklande arbetssätt på fordonsprogrammet - ett lyft för både lärare och elever

2021-11-30
Hur kan man skapa en bättre fysisk och psykosocial lär- och arbetsmiljö för både elever och lärare på gymnasieskolans yrkesprogram? Medverkar gör Clas Falk, biträdande rektor på Bromangymnasiet och Susanne Wennberg, rådgivare på SPSM. Samtalsledare är Erika Bergman, pressekreterare på SPSM. (webb-radio)
1272829203