Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 27 av 202

Se helheten vid stöd till barn och unga med adhd-symtom

2021-11-30
För att minska konsekvenserna av adhd-problematiken för barnen behövs kunskap om nya behandlingsmetoder som kan komplettera de som redan används. Det saknas kunskaper om hur kognitiva funktioner, hjärnans styr och regleringsfunktioner samt ångest och depressivitet utvecklas hos unga som behandlas för adhd. Det saknas också kunskaper om hur dessa påverkar prognosen vid adhd. Pia Tallberg…
Forskning och utveckling kategorier

Förändring i elevers självtillit återspeglar lärares upplevda kvalitet i kollektiva lärprocesser

2021-11-30
Ulf Jederlund, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, har i en studie jämfört elevers upplevda kvalitet av lärare-elevrelationer och självtillit i skolan, med deras lärares tidigare dokumenterade erfarenheter i en relationell skolutvecklingsprocess.
1262728202