Ulf Jederlund, filosofie doktor i specialpedagogik, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet intervjuas om sin avhandling "Trustful Relationships and School Development" i Skolporten.
Hur säkerställer du som lärare, rektor eller skolhuvudman att eleverna får rätt stöd? Linda Sandell, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten, ger några råd.
Genom ”lesson study” vänder lärare på perspektiven och fokuserar på undervisningsmetoder istället för på elevers tillkortakommanden. Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden för lärarsamarbete kan utveckla undervisningssituationen för elever som har intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism.
När garantin för tidiga stödinsatser började gälla utvecklade Sofiehemsskolan i Umeå sitt systematiska arbete med stödinsatser. Samråd, samsyn och trygghet är ledord i det arbetet.
Elever och lärare i årskurs 1–9 på Södermalmsskolan i Stockholm är testpiloter och experter när ”Språkklubben för grundsärskolan” tas fram. Samarbetet är värdefullt för både skolan och läromedelsförlaget.
Det började med att två personer ur det specialpedagogiska teamet gick en fördjupningskurs om språkstörning. Nu genomför hela skolan ett projekt för att öka den språkliga tillgängligheten för alla elever.
Spelet EPELI är uppbyggt kring utmaningar i vardagen och kan effektivt hjälpa till att identifiera ADHD-symtom och även i framtiden bidra vid habiliteringen. Det visar en ny studie.
In the four years since their school's reading challenges were brought to light, some gains have been made, write Ryan Powell, principal, and Steven Holifield, assistant principal. In this blog post, they share five ways the school's online literacy platform helps improve outcomes for students.