Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 21 av 200

Nest-klasser har vokseværk

2022-03-11
Som frontløbere i Nest-pædagogik træder lærerne i 5.b på Katrinebjergskolen i Aarhus nye stier for at få inklusionen af elever med autisme til at lykkes. Lærerne skal blandt andet udvikle Nest i takt med elevernes behov for øget indflydelse. Og så venter en særlig udfordring, når eleverne inden længe er teenagere.

”Marionettmamman”: Ta in föräldraperspektivet på npf!

2022-03-02
Monica Bergenek är övertygad om att hon som förälder har viktiga kunskaper att ge även de specialutbildade i skolans värld – därför har hon skrivit en bok om att ha ett barn med autism, adhd och lindrig intellektuell funktionsnedsättning.

Forskningsutblick: Att tro på sig själv – viktigt för både deltagande och betyg i idrott och hälsa

2022-03-02
I den här studien undersöker forskare från Högskolan i Jönköping hur självtillit, det vill säga den egenupplevda kapaciteten och kompetensen, förändras under högstadietiden. De jämför hur upplevelsen ser ut för elever med och utan funktionsnedsättning, och hur det påverkar både deltagande och betyg i ämnet idrott och hälsa.
1202122200