Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 20 av 202

Forskarintervju: Många elever med autism kommer inte vidare till gymnasiet

2022-04-26
Genom stora mängder data visar Isidora Starks registerforskning att elever med autism utan intellektuell funktionsnedsättning som grupp har betydligt svårare än genomsnittet att klara de kriterier som behövs för att söka sig vidare till gymnasiet. Störst utmaningar har flickor och elever som också har adhd, visar hennes forskning.

Forskningsutblick: Unga vuxna med adhd ser tillbaka på sin skoltid

2022-04-26
I denna forskningsutblick får vi ta del av unga vuxna med adhd och deras tankar om sin egen skoltid. Under lite drygt två års tid följde forskaren Shruti Taneja Johansson ett antal unga vuxna personer med adhd och lät dem reflektera och berätta om sina upplevelser av skolgången. De allra flesta har bra minnen från sina…

Researching education: Five further readings on neurodiversity in education

2022-04-12
How do you support and celebrate neurodiversity in the classroom? What strategies do you use to ensure all students in diverse classrooms thrive at school and beyond? In this article, we outline five further readings which explore neurodiversity in education, and offer strategies for effective and informed teaching.
1192021202