Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 199 av 202

Forskning och utveckling kategorier

DAMP, ADHD och DCD – ny studie om tio års debatt om diagnoser, neuropsykiatri och skolan

2012-09-03
Vad föregick det kraftigt ökande neuropsykiatriska diagnosticerandet av elever med inlärningsproblem och beteendestörningar i Sveriges skolor? En studie vid Göteborgs universitet redovisar bland annat den specifikt medicinska bild av grundskolan som framträder bland förespråkare och motståndare under kontroversen om DAMP.
Forskning och utveckling kategorier

Elever som är döva eller har en hörselnedsättning har svårare att nå de höga resultaten jämfört med övriga elever

2012-08-21
Som all utbildningsstatistik genom åren visat har föräldrarnas utbildningsnivå, elevernas kön och elevernas invandrarstatus stor betydelse för resultat i skolan, säger Ola Hendar. För elever som är döva eller hörselskadade har dessutom grad av hörselnedsättning, förekomst av andra funktionsnedsättningar, samt tillgång till tidigt språk stor betydelse för hur det går i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Internationell forskarkurs om barn

2012-06-12
I sommar kommer forskarstudenter och föreläsare från Sydafrika, USA, Portugal, Tyskland och Sverige att delta i en internationell sommarkurs på Högskolan i Jönköping. Kursen handlar om kartläggning av barns miljöer och tidiga insatser för barn och deras familjer inom områden som specialpedagogik, handikappvetenskap och omvårdnad.
1198199200202