Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 197 av 202

Forskning och utveckling kategorier

Nya rön används inte i skolan

2012-10-31
Kunskapen om hur hjärnan lär sig nya saker har ökat snabbt på senare år. Men hur undervisningen bedrivs i skolorna är fortfarande extremt lite påverkat av forskningen om hur hjärnan lär sig saker. Det menar Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet.
Forskning och utveckling kategorier

Självskadebeteenden behöver inte tyda på svåra psykiska problem

2012-10-29
Många, nästan lika många killar som tjejer, har någon gång rispat, stuckit, skurit sig eller med kraft dunkat huvudet i väggen. Men man kan inte rakt av jämföra ungdomar som skadar sig själva med vuxna patienter inom psykiatrin som gör samma sak. Det krävs kunskap för att inte övertolka ungdomarnas beteende, menar Jonas Bjärehed, Lunds…
Forskning och utveckling kategorier

Synliggör de marginaliserade eleverna

2012-10-29
Trots skolans demokratiska ideal om en skola för alla tenderar särlösningar och särskilda undervisningsgrupper öka till antalet. En nyutkommen bok av Yvonne Karlsson, universitetslektor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, klargör vilka möjligheter de marginaliserade själva har att påverka sin situation i en särskild undervisningsgrupp.

From risk to resilience. The therapeutic ethos in youth education

2012-10-04
I Kristiina Brunilas artikel diskuteras effekterna av terapeutiska åtgärder inom utbildningen i Finland, ett fenomen som redan existerar i Europa, Kanada och USA.
1196197198202