Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 197 av 200

Att använda skönlitterära texter inom undervisningen i biologi och naturkunskap

2012-09-12
Vilka fördelar och nackdelar finns det med att läsa skönlitterära texter för elever som studerar gymnasieämnena biologi och naturkunskap? Denna undervisningsmetod diskuterar Roland Jakobsson i sin artikel.
Forskning och utveckling kategorier

Succé när skola valde bort särlösning

2012-09-04
Nossebro skola i Essunga kommun i Västergötland har fått mycket uppmärksamhet för sitt förändrade arbetssätt kring elever i behov av särskilt stöd. Åtgärderna ligger helt i linje med vad som föreskrivs i FN:s konvention om mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Forskning och utveckling kategorier

DAMP, ADHD och DCD – ny studie om tio års debatt om diagnoser, neuropsykiatri och skolan

2012-09-03
Vad föregick det kraftigt ökande neuropsykiatriska diagnosticerandet av elever med inlärningsproblem och beteendestörningar i Sveriges skolor? En studie vid Göteborgs universitet redovisar bland annat den specifikt medicinska bild av grundskolan som framträder bland förespråkare och motståndare under kontroversen om DAMP.
Forskning och utveckling kategorier

Elever som är döva eller har en hörselnedsättning har svårare att nå de höga resultaten jämfört med övriga elever

2012-08-21
Som all utbildningsstatistik genom åren visat har föräldrarnas utbildningsnivå, elevernas kön och elevernas invandrarstatus stor betydelse för resultat i skolan, säger Ola Hendar. För elever som är döva eller hörselskadade har dessutom grad av hörselnedsättning, förekomst av andra funktionsnedsättningar, samt tillgång till tidigt språk stor betydelse för hur det går i skolan.
1196197198200