Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 194 av 202

Forskning och utveckling kategorier

UR Samtiden – Varför lyssnar inte Kalle?

2013-02-04
Hur kan man förstå uppmärksamhetsproblem? Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare från Kanada, berättar om uppmärksamhetens anatomi, några vanliga uppmärksamhetsproblem, vilka naturliga förklaringar som kan finnas till add och adhd, och vad man kan göra för att hjälpa barn att växa ur problemen (webb-tv).
Forskning och utveckling kategorier

Adhd ger sämre tillgång till dator i skolan

2013-02-01
Elever med adhd använder dator mindre i skolarbetet än andra elever. Det visar en studie av forskare i arbetsterapi vid Linköpings universitet. – Det är oroväckande. För elever med adhd är datorn ett viktigt hjälpmedel som gör det lättare att fokusera på uppgiften och arbeta i sin egen takt, säger Vedrana Bolic, doktorand i arbetsterapi.
Forskning och utveckling kategorier

Kommunicera utifrån barnens förutsättningar, förmågor och behov

2013-02-01
Det nya metodmaterialet "Samspråk" ger förståelse och stöd i vår kommunikation tillsammans med barn med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning. – I vårt arbete efterfrågas ofta någon form av dokumentation av våra kunskaper och erfarenheter. Därför valde vi att ta fram materialet, säger Ingrid Gustafsson, en av författarna.
Forskning och utveckling kategorier

Skolor får bidrag för att öka delaktighet för elever med funktionsnedsättning

2013-01-24
Specialpedagogiska skolmyndigheten delar ut drygt 5,7 miljoner kronor för särskilda insatser i skolan (SIS-medel) till 12 projekt i Stockholms län, Uppsala län och Gotlands län. SIS-medlen delas ut till skolor som vill förbättra lärmiljön för elever med funktionsnedsättning och öka deras delaktighet i skolan.

Swedish – An updated school subject?

2013-01-16
Gamla traditioner har starkt påverkat den senaste läroplanen från 2011 när det gäller svenska och svenska som andraspråk. Det menar tre författare i en artikel i Education Inquiry. Traditionerna tenderar att fokusera på de formella aspekterna av språket, särskilt i de tidiga åren, och socio-politiska perspektiv på läsning och modersmålsundervisning är osynliga under de första åren i skolan.
1193194195202