Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 187 av 200

Forskning och utveckling kategorier

Träningsskolan saknar ofta sociala lärandeformer

2013-05-19
Undervisningen i träningsskolan präglas av en individualistisk snarare än en kommunikativ syn på lärande, vilket medför att eleverna intar en passiv position i förhållande till sin omgivning. Det menar Daniel Östlund som forskat om träningsskolan – en form av grundsärskoleutbildning som sällan uppmärksammas i svensk utbildningsforskning.
Forskning och utveckling kategorier

UR: Inte samma chans

2013-05-02
Många unga hörselskadade och döva lyckas inte nå upp till skolans nationella mål och möts av diskriminering och okunskap på arbetsmarknaden. Unga människor som fått kämpa sig förbi misstro, fördomar och usla utbildningsmöjligheter möter här politiker och ansvariga från skolvärlden. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Använd alternativa verktyg!

2013-04-26
Det är inte längre relevant att diskutera om IT ska användas i undervisningen, utan snarare hur det ska göras på ett framgångsrikt sätt. Redan på planeringsstadiet behöver man anlägga ett förebyggande, inkluderande perspektiv för att alla elever ska få möjlighet att lyckas, skriver Tord Söderqvist, ledamot skolformsnämnden Specialpedagogik.
1186187188200