Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 173 av 200

UR Samtiden: Inspirerande matematik – Vilka elever behöver särskilt stöd i matte?

2014-03-28
Vad behöver man tänka på när man har en elev med särskilda behov i klassrummet? Inkludering, socialt och didaktiskt, är särskilt viktigt. Helena Roos, lärare vid Linnéuniversitetets speciallärarprogram, berättar (webb-tv).
Forskning och utveckling kategorier

Digitala verktyg i särskolan

2014-03-12
I särskolan finns det stora behov av att anpassa undervisningen utifrån elevernas förutsättningar. Linda Gullberg, specialpedagog på Grundsärskolan i Ystad, berättar hur bilder och filmer hjälper särskoleelever att kommunicera och lära sig. Hon menar att för en del elever kan en talande avatar bli ett viktigt verktyg för kommunikation och lärande.

Elevens bästa ska avgöra placering i särskilda undervisningsgrupper

2014-03-10
Elever ska i första hand gå i sin ordinarie klass men ibland kan det behövas särskilda undervisningsgrupper för elever med stort stödbehov. Men att använda särskilda undervisningsgrupper kräver noggranna avvägningar, visar en ny studie från Skolverket.
1172173174200