Britt-Louise Lönn-Andersson har fått 400 000 kronor av Specialpedagogiska skolmyndigheten för att införa digital teknik i undervisningen av dina fem elever i grundsärskolan.
I Malmö har stadens förskolor och logopeder haft ett tätt samarbete i över 40 år. Eva-Kristina Salameh för traditionen vidare.Logopeden Eva-Kristina Salamehs specialitet är att finna och hjälpa barn som talar flera
När Tilda var 11 år gick hon in i väggen. Hon ville gå i skolan och lära sig nya saker, men eftersom hon lärde sig för snabbt för lärarnas smak fick hon mest sitta och rita sina mangafigurer. Till slut brast det. Sedan fjärde klass har Tilda varit hemma från skolan i sammanlagt fyra år,…
Språk utvecklar alla barn, även dem med språkstörningar. Specialpedagogen Åse Ingemanssons uppgift är att hitta de flerspråkiga som behöver extra hjälp.
I över tio år har filmaren Jan Linell följt elevernas utveckling på Rädda Barnens musikprojekt i Skåne. Elever och lärare berättar om varför pedagogerna på musikprojektet lyckas med det som den vanliga skolan inte förmår (webb-tv).
Barn med omfattande funktionsnedsättningar erbjuds färre aktiviteter att delta i och är inte lika ofta närvarande och engagerade i aktiviteter som barn med typisk utveckling. Det visar ny forskning.
Får svenska lärare för lite tid att undervisa och tvingas eleverna arbeta för mycket på egen hand? I Vetandets världs serie om skolan handlar det denna gång om lärarrollens betydelse för elevernas kunskaper.
Her er det unormale pludselig det normale, og den personlige og sociale selvtillid kan bygges op, ofte med markante faglige udviklingsløft til følge. Sådan opleves det for mange unge ordblinde at gå på efterskole, og det kan man læse veldokumenteret om i en ny bog fra Roskilde Universitetsforlag.