I en fantasieggande, svartmålad sal, med klättergrepp på ena väggen, pågår dramaövningar för grupper av elever från utbildningen i svenska för invandrare (sfi) i Hässleholm. Eleverna kommer från olika länder och sfi-grupper.
Bristande tillgänglighet räknas som diskriminering från årsskiftet. Det tydliggör rättigheterna för elever med funktionsnedsättning. Men frågan är vilken effekt den nya lagen får.
Den svenska skolan har för stort fokus på läskodsmodeller. Inriktningen bör i stället ligga på förståelse. Och speciallärarna har en nyckelroll för att leda lärarna till ett språkutvecklande arbetssätt, anser läsforskaren Åsa Elwér.
Hur skapas bra övergångar? Det är kärnfrågan i denna bok som handlar om övergångar mellan förskola-förskoleklass-grundskola. Specialpedagogen Margot Christiansen har läst den.
En ny pedagogik för läsinlärning håller på att lanseras för barn i Ånge kommun. Metoden att leka med pratljud sjösätts på allvar den här veckan med en kurs för pedagoger.
Fil.mag Susanne Wolmesjö vid Bosön idrottsfolkhögskola föreläser om kopplingarna mellan motion, hälsa och lärande. Hon berättar om forskning som visar att barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är en särskilt utsatt grupp när det gäller ohälsa. (webb-tv)
Måns Lööf är sjuksköterska inom psykiatrivården i Gävle och berättar om hur man bemöter och stöttar barn och ungdomar med adhd. Som ledare bör man vara förutsägbar och sätta upp tydliga regler och följa planeringen. Han berättar också om projektet "Terapi uppåt väggarna" med fokus på idrott för barn med adhd. (webb-tv)
Alan L. Smith är professor vid Michigan state university i USA och forskar kring fysisk aktivitet och adhd. Han berättar här bland annat om hur fysisk aktivitet kan påverka koncentration och social förmåga. Inspelat i Karlstads universitet den 11 februari 2015. (webb-tv)
Föreläsningar om hur man skapar idrottsaktiviteter där alla kan känna sig välkomna. Vad krävs av tränare och förening? Stockholms stad har infört idrottsbonus till föreningar som riktar sig till fysiskt inaktiva och personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är en prioriterad grupp. (webb-tv)
Det finns brister i hur skolor använder hörteknik för elever med hörselnedsättning. Det visar en nyligen genomförd studie från Specialpedagogiska skolmyndigheten.