Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 13 av 200

”Inkludering inte alltid bäst”

2022-11-02
Många barn med neuropsykiatriska diagnoser mår dåligt i skolan och har hög frånvaro. ”Ska föräldrarna bära dem till skolan för att tillgodose skolplikten?” frågar sig utbildningssociologen Emma Laurin. ”Nej, i stället måste skolan värna de varma relationer barnen trots allt kan ha.”
Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 3, 2022

2022-11-01
Elevhälsoarbetet är komplext. För att utveckla det behövs olika professioners perspektiv. I nummer 3 av SPSM:s tidning Lika värde kan du läsa om hur två skolor och en kommun lagt grunden för ett mer långsiktigt hållbart elevhälsoarbete. (pdf)

Forskningsutblick: Akademisk självuppfattning och upplevelser av inkludering

2022-11-01
Hur en elev ser på sin egen inlärningsförmåga och känsla av att vara inkluderad har en enorm påverkan på elevens utveckling och psykiska mående. Trots den stora satsningen som gjorts på inkluderande skolor visar ny forskning att elever i behov av särskilt stöd fortfarande upplever sig mindre inkluderade än övriga elever.

Physical activity knowledge and confidence of education staff in a special education setting

2022-10-31
Children with intellectual disabilities (ID) are less likely to meet physical activity (PA) guidelines and have higher tendencies towards sedentary behaviors. Considering a large proportion of a child's day is spent at school, this setting provides a promising environment for increasing PA levels. Staff often significantly impact the success of PA within schools.
1121314200