Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar inom kategori "Specialpedagogik"

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 124 av 200

Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 3, 2016

2016-10-04
Det här numret av Lika värde har elevhälsan som tema. I det här numret kan du läsa om ett gymnasium som med ett elevhälsoperspektiv satsat på att ge elever möjlighet att få stöd i en lugn miljö och en grundskola som valde att satsa på elevhälsan när de stod inför flera utmaningar. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Barn med lindrig utvecklingsstörning och deras familjer

2016-10-04
Vilka behov av stöd har familjer vars barn har en lindrig utvecklingsstörning? Hur använder de det stöd och den service som socialtjänsten och habiliteringsverksamheten kan erbjuda? Vilka erfarenheter har de av det stöd och den service de får? Dessa frågor har Lena Olsson sökt besvara i sin avhandling vid Hälsohögskolan i Jönköping. (s.11)
Forskning och utveckling kategorier

Skolans stöd i övergången till arbetslivet för elever med ADHD och Aspergers syndrom

2016-10-04
Övergången mellan skola och arbetsliv är en problematisk tid för de flesta elever och särskilt för elever med funktionsnedsättning. Vedrana Bolic Baric har i sin avhandling särskilt studerat vilket stöd i skolan elever med ADHD och Aspergers syndrom själva beskriver som viktigt för vidare studier och arbetsliv. (s.11)
Forskning och utveckling kategorier

Långvarigt stöd viktigt för barn med autismspektrumtillstånd

2016-10-04
Hur går det för de barn med autism­ spektrumtillstånd som fått tidiga insatser från en specialiserad habili­terings verksamhet? Vilka symptom kvarstår, finns andra utvecklings­avvikelser, och vilka svårigheter med ätande, sömn och skrikighet (så kallade regleringssvårigheter) kan man konsta­tera? Dessa frågor har Martina Barnevik Olsson sökt besvara i sin avhandling. (s.10)
Forskning och utveckling kategorier

Social färdighetsträning för barn med autismspektrumtillstånd

2016-10-04
Behovet av evidensbaserade insatser riktade till barn med autismspektrum­ tillstånd är stort. Nora Choque Olsson har i sin avhandling vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska institutet utvärderat ett program för social färdighetsträning i grupp för barn och ungdomar med autismspektrum­ tillstånd. (s. 10)
1123124125200