'Co-teaching' kan få inklusion til at lykkes og sikre, at eleverne får udbytte af undervisningen. Men det er ikke nok, at to lærere går sammen. De skal være bevidste om, hvilken model de bruger, så de får det bedste frem hos eleverne, siger den amerikanske ekspert Marilyn Friend.
För många elever är det lättare att säga vad de tycker om man använder bilder. En bild kan fungera som en ledtråd eller något att reflektera över. Det är därför samtalsmattan är så bra.
När eleverna i särskolan får se konflikter på film ökar deras förståelse för varandra. På Stenbackaskolan i Karlshamn agerar lärarna både framför och bakom kameran.
Förskolechefen eller rektorn är den som ska driva utvecklingen. Det är det viktigaste när en förskola eller skola vill utveckla sin verksamhet för barn och elever med funktionsnedsättning. Det säger AnnBrith Eliasson Labraaten, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Det är svårt för döva och hörselskadade barn att lära sig läsa. Barnen lär sig ganska lätt att känna igen orden. Men barnen har svårt att förstå vad orden betyder. (s. 2-3)
Att utveckla skolans undervisning med hjälp av forskare. Den tanken väcktes hos Ann-Sofie Montelius när hon tillträdde som rektor för Manillaskolan våren 2014.
Förskolechefen eller rektorn är den som ska driva utvecklingen när det gäller verksamheten för barn och elever med funktionsnedsättning, menar AnnBrith Eliasson Labraaten, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.